DİKKAT VE ALGI GELİŞTİREN ÇALIŞMALARIMIZ

DİKKAT VE ALGI GELİŞTİREN ÇALIŞMALARIMIZ

 

Okul Öncesi Dikkat Geliştirme Çalıştırmaları

Dikkat Geliştirme Çalıştırmaları    

Dikkat Nedir?

  Dikkat, ilginin belirli bir uyarana, konuya odaklanılmasıdır. Dikkat, alakalı uyarıcıları seçebilme ve onlara yoğunlaşabilme kabiliyetidir. Dikkat, düşünceyi belli bir şey üstünde yoğunlaştırabilme gücüdür. Tüm yaşantımız boyunca etkisinin önemi oldukça büyüktür. Çünkü öğrenme yetimizi dikkat sayesinde kazanırız. Alakalı uyarıcılara yoğunlaşamazsak, odaklanamazsak kısacası dikkatli olamazsak öğrenemeyiz. Dikkat ve öğrenme, bu yazımızda bu iki kelimeyi pek ayrı göremeyeceksiniz.       Dikkat ve Öğrenme   Dikkat olmadan öğrenme ve gelişme olmaz demiştik; bebekler ilk günden itibaren keşfetmek, öğrenmek ve becerilerini geliştirmek için çevrelerini dikkatle incelerler. Tabi ki bebeklerin dikkatleri doğal olarak kısa sürelidir. Çocuklar büyüdükçe dikkat konsantrasyon süresi ve kalitesi gelişir. Okul öncesi dönemde 5-10 dakika ile sınırlı olan dikkat süresi okul dönemindeki çocuklarda 20 dakikaya kadar uzayabilir.  Dikkat, çocukluk döneminde geliştirilebilecek bir olgudur ve bir çocuğun bütün hayatını etkileyebilir.  Çünkü dikkat gelişimi zayıf olan çocuğun, öğrenme yetisi de zayıf olacaktır. Dikkatini kullanamayan, odaklanma problemi yaşayan, dikkatini devam ettirmekte zorluk çeken bir birey olacak ve hayatın diğer alanlarında da zorluk yaşayacaktır. Neyse ki dikkat bilişsel bir beceridir ve tüm bilişsel beceriler çalıştırılabilir ve geliştirilebilir. Ancak burada dikkat etmemiz şudur, dikkati geliştirmenin yolu doğru ve istikrarlı çalışmadır. Evet bunu tekrar etmekte fayda görüyoruz ve ekliyoruz. Dikkati geliştirmenin yolu doğru ve istikrarlı çalışmadır.       Peki dikkat geliştirmenin doğru yolu nasıldır ve nasıl istikrar sağlayabiliriz?   Dikkat sayesinde kendimizi alakalı uyarıcılara göre konumlandırır ve karşılık verebildiğimiz bilişsel süreci başlatırız. Bu bilişsel sürecin getirisinde de öğrenmeye başlarız. Dikkat ve öğrenme döngüsü aslında bu kadar basit değildir. Çünkü bu süreçte dışarıdan gelen uyarıcılar dikkatimizi toplamamızı güçleştirebilir. Bu yüzden bu süreçte dikkat etmemiz gereken unsurlar vardır.  - Dikkat geliştirme etkinliklerinin yapıldığı oda veya ortam dikkat dağıtıcı nesnelerden arındırılmalıdır. Örneğin, Dikkat geliştirme etkinlikleri yapılan odanın dağınık olmaması, masada gereksiz eşyalar bulunmaması ve çalışılan ortamın havasız olmaması gibi.  - Özellikle okul öncesi çocuklar dış seslerden kolaylıkla etkilenebildiği için onlara sessiz çalışma ortamları sağlanmalıdır. - Ebeveyn ya da öğretmenin tutumları bu süreçte belki de en fayda sağlayanıdır. Çalışma sırasında çocuğun dikkatini dağıtacak konuşmalar yapmak, telefon-tablet gibi elektronik eşyalarla ilgilenmek, çocukları gereksiz baskılamak süreci uzatır ve öğrenme zorlaşır. Hata yapabileceğinin normal olduğunu belirtmek ve daha önceden başarı sağladığınız çalışmaları hatırlatmak gibi moral verici pozitif tutumlarda bulunmak gerekir. Ebeveyn ya da öğretmen kendi davranışlarının dikkatli ve tutarlı olmasına özen göstermelidirler. Böylece, çocuğun da dikkatli ve tutarlı öğrenme stratejileri geliştirmelerine yardımcı olurlar. - Süreklilik önemlidir. Sürekliliği olan bir çalışma düzeni yaratın. Günlük ya da haftalık planlarınızda çocuğun yaşına uygun sürelerde ve etkinliklerle sürekliliği sürdürmeye çalışın. Yapılan çalışmalara göre uzmanlar dikkat toplama, günün belli saatlerinde daha kolay sağlandığını söylemektedir. Çocuklar için en uygun zamanların 07.00-11.00 ve 16.00-20.00 saatleri arası ve en uygun olmayan zamanların ise 13.00-15.00 saatleri arası olduğunu belirtmektedirler.

    

09.06.2023 76

 

 

09-06-202309-06-202309-06-202309-06-202309-06-202309-06-2023