Genel anlamda kavram;insan zihninde anlamlanmış farklı obje ve olguların ortak özelliklerini temsil eden bir yapıdır.Zihinde gerçekleşen bir olay olduğu için çocukta kavramların yerleşmesi, yavaş ve zor bir süreçtir.
Çocuklarda kavramların gelişmesi somuttan soyuta doğru bir yol izler.Çocuklar olgunlaştıkça ve öğrendikçe kavramlar daha net ve doğru hale gelir.
Çocuklar 1-2 yaşından itibaren kavramları kazanmaya başlarlar. 2-4 yaş,çocukta kavramların belirtilerinin net olarak ortaya çıktığı dönemdir.Erken çocukluk döneminde çocuklar nesneleri şekil,renk ve büyüklüğe göre gruplandırmayı öğrenirler.
NEDEN KAVRAM ÖĞRETİLİR? Kavram öğretmenin amacı,çocukların yaşadıkları ortamı daha kolay tanımalarını sağlamaktır.
KAVRAM GELİŞTİRİCİ ÇALIŞMALARIN TEMELİ Kavram, bir nesnenin veya düşüncenin zihindeki soyut veya genel tasarımı olarak ifade edilebilir.Ayrıca kavramlar, benzer özellikleri olan nesne, durum ve davranışların oluşturduğu soyut temsilcileridir.Varlıkların ve olayların belirli özelliklerini içeren ve herkes tarafından aynı şekilde algılanandır.Kavramlar, soyut ve somut olarak iki grupta ele alınır:
I. GRUP: Somut Kavramlar: Bu kavramlar gözlem yoluyla öğrenilebildiği için öğrenmesi de kolay olan kavramlardır.Örneğin; şekil kavramı.
II. GRUP: Soyut Kavramlar: Bu kavramlar hissetme yoluyla öğrenilebilmektedir.Dolayısıyla öğrenimi güç olmaktadır. Örneğin; üzüntü gibi.
KAVRAM GELİŞTİRİCİ ÇALIŞMALAR HAZIRLANIRKEN DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
KAYNAKÇA: Semra ŞAHİN, Tuğba KARAASLAN, Şebnem K.ÇOBAN, Handan ERCAN: 'ETKİNLİKLER KAVRAM ÖĞRETİMİ' Eğiten Kitap Yayınları 2011