SANATSAL ÇALIŞMALAR İLE ÇOCUKLARIMIZIN ESTETİK DUYGULARINI VE GÖRSEL ALGILARINI GELİŞTİRİYORUZ

SANATSAL ÇALIŞMALAR İLE ÇOCUKLARIMIZIN ESTETİK DUYGULARINI VE GÖRSEL ALGILARINI GELİŞTİRİYORUZ

Okul öncesi çocuklarda sanat eğitimi nasıl olmalıdır? Okul öncesi çocuklardaki sanat eğitiminin önemi, amaçları hakkında bilgi.

Sanat eğitiminin temel amacı, çocuğun algısal, duyusal, estetik, yaratıcılık ve hayal gücüyle ilgili becerilerini geliştirmek,görsel kültürün inceliklerinin daha iyi anlaşılmasına ve yakından tanınmasına yardımcı olmak, kültürel özelliklerin nesilden nesile aktarabilmesini sağlamaktır. Günümüzde düzenli bir şekilde verilen sanat eğitiminin çocuğun gelişimi üzerinde somut etkilerinin olduğunun gösteren örnekleri görmek mümkündür.

 

 

Zihinsel süreçlerin uyarılması ve aktif öğrenme ilgili çalışma sonuçlarında; beynin bazı bölgelerinin çok önemli rolü olduğu belirtmektedir. Bu alanda son 20 sürdürülen bilimsel çalışmalar; beynin her iki yarım küresinin çok özel işleyiş biçimlerinin olduğunu ortaya koymaktadır. Genellikle sol yarım kürenin konuşma, okuma ve yazma gibi becerileri kontrol ettiği, sağ yarım kürenin ise; bireyin yaratıcılık, hayal gücü , algılama, uzaysal ilişkiler, müzikle ilgili becerileri kontrol ettiği belirtilmektedir.

Madeline Hunter (1976)’ e göre; bugün okullarda uygulanan eğitim programları, çocukların sadece sol yarım kürelerini kullanabilmelerini amaçlamaktadır. Bu programlar aracılığıyla; okuma ve dinlenme çalışmalarıyla sol yarım küreye giriş yapılmakta, konuşma ve yazma çalışmalarıyla da çıkış yapılmasına yardımcı olunmaktadır. Hunter ‘e göre ; eğitimsel hedefler beynin her iki yarım küresini de aynı anda uyarıcı nitelikte olmalıdır. Beynin her iki yarım küresinin işleyişine yönelik öne sürülen teorilere göre; sanat eğitimi bireyin her iki yarım küresini dengeli biçimde kullanabilmesine yardımcı olan eğitim şeklidir. Görsel algılama, estetik değerlendirmeler yapabilme , hayal gücünü kullanabilme, yaratıcı düşünceyi geliştirebilmeye yardımcı olmanın yanı sıra konuşma, okuma ve yazma gibi becerilerinde geliştirebilmesine yardımcı olmaktadır.

Okullarda ele alınacak sanat eğitimiyle ilgili programlar;
  1. Estetik algılama,
  2.  Yaratıcı ifade,
  3.  Estetik olarak karar verebilme,
  4.  Kültürel özelliklerin tanıtılması olmak üzere

4 ana sınıflamayı içeren nitelikte olmalıdır. Bununla birlikte her bir çocuğun yetişkin gibi gelişmiş beceri düzeyinin olduğu kabul edilmeden, hoşlanarak katılabileceği etkinlikler aracılığıyla o andaki ve gelecekteki yaşantılarını zengileştirici yönde olmalıdır. Diğer bir deyişle; sanat eğitimi çocuklarda olumlu tutum ve tavırları geliştirici, sanatla ilgili çalışmalara ilgiyi artırcı, düşünebilme ve düşüncelerini ifade edebilme becerisini geliştirici, özellikle hayal gücünü ve yaratıcılığı uyarıcı nitelikte olmalıdır.

24.05.2023 89

24-05-202324-05-202324-05-202324-05-202324-05-2023